Selasa, 6 Januari 2015

Faedah/Kebaikkan beli ebook

Assalamualaikum.. Kenape kite beli ebook bukan buku...Ha tu dia soklan masa saya mula2 nak beli ebook. Dulu saya mmg agak sukar nak keluar duit sesuka ati tuk beli benda yg kurg faedahnye dlm hidup saya. So kalo terjumpe web suggest ebook mmg saya pangkah terus. Tapi disebabkn life skrg makin canggih bak kata orang teknologi takkan balik kampung..hehe. mana2 kite p mesti ade kemudahan internet. Tak kesah la kedai makan ke, shopping mall ke, rumah sewa ke, homestay ke n kat mne2 ajela. Pastu skrg langganan internet semakin murah.
ade satu kali tu saya sedang mencari bahan bacaan dan rujukan. Al maklumlah saya ni mmg hobi membaca. Masa tu nak ke kedai buku mmg agak payah sbb jauh dgn pejabat/rumah. Cam biasala godek2 kompiter carila bhn. Kuar la info yg dicr tapi dlm ebook.. Lama2 dok pkr.. Baca sket punya panjang preview content dia.. ermm menarik. Tgk harga agak mampu beli gakla..Last2 sy pun cuba beli. Wah xsampai bape jam dah dpt ebook dgn mukasurt setebal hmpir 100ms dgn harga 27hinggit. Memang berbaloi sungguh la. Alhamdulillah..
akhirnya saya mule buat konklusi byk juga kebaikkan beli ebook. Antaranya:
1) Mudah dibawa2 kemana2
Mane je kite pegi cukup hanya dgn sebuah komputer/laptop/tab/android phone dah boleh baca berjuta2 informasi dgn membuka ebook. Jadi tak perlu bawak buku2 yg berat2 hangkut kesana sini. Yg paling boring sekali kalo buku yg dihangkut tu hilang atau tercicir.
2) Senang digunakan sebagai rujukan
Alangkah bahagianya bile buat asignment hanya buka ebook amik tool COPY pastu Klik la PASTE pd asignment yg tgh disiapkan. Mudahnye la nak siapkn keje. Tak perlu la nak taip berjam2 lamenya.
3) Senang untuk berkongsi maklumat
Makin canggih dunia makin mudah nak buat kebaikkan. Beli buku biasanye kite simpan sebab sayang then mungkin nanti nak rujuk balik. Kalo share pun just informasi sket2 je dlm buku coz xigt/xsempat nak cite satu buku. Tapi ebook sekali beli boleh kongsi berjuta2 orang. Dahla bole simpan pastu boleh bg orang lak ebook tu. pergh kalo student lg senang tiap seorang beli ebook berbeza then kongsi beramai2..wow very good idea
4) Boleh dibukukan ikut gaya tersendiri
Dah dapat buka ebook printla ikut sukahati kita then nanti boleh buat koleksi.
5) Mudah disimpan
Buku2 yang baik memg akan disimpan selama-lamanya. Yelah sayang woo nak buang. Kalo ade rumah sdri bolah la nk simpan dalam almari tapi jaga2 takut sang lipas lak baca hehe. Tapi kalo rumah sewa,jenuh jugkla nak mengangkut kitab2 feveret tu yer. Kalo beli ebook tak perlula nak pyh2 pikr nak beli rak buku, nak jaga buku jgn diserang serangga. Beli baca dan simpan dalam CD/Externl hardisk. Tak pun keep je dalam folder inbox emel atau folder sendiri dlm emel.
Itulah serba sedikit info yang saya nak share dengan kawan2. Mudah2an ade manfaatnya. Kalo ade komen sila tulisan kat ulasan ye. Saya sedia mendgrnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan